Kuliah BM
Fasa 1 15/1/2013
Assalamualaikum wrt.
Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah
, mengucapkan kesyukuran kerana Allah mengizinkan kita bertemu lagi dalam
kuliah hari ini. Mari lah kita sama-sama menumpukan perhatian, bersyukur atas
setiap waktu yang diberi serta
manfaatkan dengan zikrulllah dan menegakkan kalimah Allah dimuka bumi Allah
ini. Bersyukurlah kerana Allah sentiasa memberi kita peluang untuk berzikir dan
mempertingkatkan keimanan dan ketaqwaan , untuk menjadi insan yang lebih baik
dari waktu sebelum ni. Infakkan apa yang
kita ada untuk Allah. Sesungguhnya, ketenangan dan juga keberjayaan, bergantung
dengan keizinan Allah.
Ummah di seluruh dunia pada hari ini tercari-cari ‘role-model’
rumahtangga mukmin untuk dijadikan qudwah, kerana pelaksanaan terhadap
kehidupan berkeluarga pada hari ini tidak dapat memberikan kebahagiaan kerana
rata-rata telah lari daripada Al-Quran. Mereka tidak mendapat ketenangan dalam
kehidupan sedangkan Allah menciptakan kita di bumi ini untuk mendapatkan
ketenangan dari Allah swt. Sesungguhnya, tahap halwatul iman kepada Allah,
perhubungan dengan pencipta dan juga perhubungan sesama manusia boleh membawa
kita kepada kebahagiaan di dunia ini. Inilah matlamat Allah menjadikan kita di
dunia, bukannya sesuatu yang menyebabkan kemungkaran, merosakkan, membawa
kebinasaan yang akhirnya
menyebabkan kita berasa sengsara untuk hidup di dunia. InsyaAllah, kita akan
bina balik sistem keluarga dalam Islam untuk mengatur kehidupan manusia di
dunia ini supaya hidup kembali kepada fitrah (syariah Allah).
Tilawah dan tadabur
Ar-Rum 25-34
Asbabun nuzul ayat 27, Ikrimah r.a meriwayatkan
bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan kaum kafir yang merasa hairan
dengan kemampuan Allah menghidupkan kembali orang-orang yang telah mati. Sebagai
seorang yang beriman, kita tahu Allah itu Maha Kaya dan Maha Berkuasa untuk
melakukan sebegitu.
Ayat ke 28, tidak sepatutnya ada persekutuan
antara hamba sahaya dan pemiliknya.
Apatah lagi, kedua-duanya tidak boleh disamakan sekali levelnya itu. Allah telah memberi
perumpamaan seperti ini supaya manusia boleh berfikir. Jika hamba hamba sahaya
dan pemiliknya sahaja sudah berbeza levelnya,
apatah lagi pencipta dan makhluk ciptaanNya. Kita sepatutnya menyedari posisi
kita, dan meletakkan diri kita di tempat yang sepatutnya. Tujuan penciptaan
manusia di muka bumi ini adalah kerana dua benda, sebagai abid dan juga
khalifah. Allah memberi peluang kepada ciptaanNya untuk mentadbir muka bumi
mengikut sistem Allah swt. Apabila kita
menegakkan sistem Allah berdasarkan Al-Quran dan sunnah dengan
sebenar-benarnya, mudah-mudahan Allah akan memberikan kepimpinan itu untuk
kepentingan Islam. Apa-apa pun perjuangan yang kita lakukan adalah untuk
mengembalikan bumi Allah swt ini kepada sistem Islam.
Ayat 30, fitrah Allah itu merujuk kepada
ciptaan Allah. Manusia itu dianugarahkan naluri abid, iaitu naluri tauhid. Bila
masa manusia lari daripada fitrah, ingkar daripada mematuhi fitrah, itulah yang
akan membawa hukuman dari Allah. Ketika kita keluar dari rahim ibu, menuju
kepada kehidupan di bumi, masing-masing daripada kita membawa prinsip tauhid
Allah swt (dalil: Al-Araf ayat 172). Kalau di dunia ini manusia tidak hidup
berdasarkan kepada tauhid, maka itu adalah sesuatu yang tidak wajar. Namun,
Allah tidak akan hukum mereka selagi mereka tidak mendapat seruan untuk
mengenal Allah swt.
Isu semasa: Penggunaan kalimah Allah oleh orang
bukan Islam
Hukum asal penggunaan kalimah Allah bagi
penganut agama lain adalah harus. Dalil pertamanya adalah surah Al-Ankabut ayat
61-63 yang menunjukkan penggunaan kalimah ini oleh orang bukan Islam. Contoh
lain termasuklah An-Nisa’ ayat 78 dan Al-Imran ayat 78. Dalil kedua menunjukkan
orang bukan Islam juga menggunakan kalimah Allah, tetapi dengan makna yang
bertentangan dengan sifatNya. Seperti
mana ditunjukkan dalam surah At-Taubah ayat 30, surah Yunus ayat 68 dan surah
ayat Al-Ma’idah ayat 17 & 72. Menghalang penggunaan kalimah Allah bukanlah
jalan penyelesaian. Sesungguhnya akidah, keyakinan ketakwaan seseorang itu tidak
terletak kepada penulisan, tetapi kepada pegangan hati. Selain itu, kita
perlulah melipat gandakan usaha bagi menangani kelemahan akidah. Dakwah kita
bukan sekadar menumpukan kepada orang bukan Islam, tetapi juga orang Islam yang
tidak mempraktikkan Islam.
Manusia ini apabila mereka berbuat salah,
mereka akan merasa bersalah. Syaitan pula sebaliknya. Walaupun tahu akan
kesalahan yang dibuat, mereka merasa terlalu ego. Tiada perasaan guilty atas kesalahan yang dibuat.
11 terminal penghapusan dosa. 4 terminal daripadanya
di dunia, 3 terminal di alam kubur dan selebihnya di akhirat.
- Memohon taubat
- Sentiasa istighfar
- Melakukan kebaikan
- Bersabar apabila ditimpa musibah
- Solat jenazah
- Fitnah kubur
- Amalan yang tidak putus seperti sedekah, amal jariah, ilmu bermanfaat kepada orang lain
- Kegerunanan ketika hari kiamat
- Saat berdiri di hadapan Allah
- Syafaat Nabi Muhammad saw
- Keampunan dari Allah
Bagaimana mentarbiyah batin kita ketika
bermuamalah dengan Al-Quran (Imam Ghazali):
---boleh
rujuk kuliah Bermuamalah dengan Al-Quran,
12/2/13.
No comments:
Post a Comment