Monday, December 24, 2012

Kisah-Kisah Tawakkal


Assalamualaikum wbt.
Bismillahirrahmanirrahim.

Kuliah BM Fasa 1, 18 Dec 2012.

Dengan janji Allah swt : 

4 perkara yang akan didapati dalam majlis ilmu, dengan berniat dalam majlis zikrullah , mengingati Allah dengan khusus yang mengundang cinta kasih kepada kita , semoga Allah melimpahkan kasih syg Nya. Allah telah berjanji akan memberikan…

1) Sakinah, terdapat nikmat dan ketenangan

2) Rahmat dari Allah, walaupun datang dengan segunung dosa, menghadirkan diri dan fokus, dari rezeki kefahaman, dan Allah beri roh untuk Allah cernakan dalam kehidupan kita, mengalir untuk menjadi bekalan dan ketundukan yang total kepada Allah.

3) Malaikat berlumba-lumba untuk bersama-sama kita, diiringi para malaikat dan ketua para malaikat, akan melaporkan nama-nama yang hadir pada Allah. Allah tak memerlukan suasana itu. Untuk malaikat hadapankan kepada Allah, untuk mendapat cinta kasih Allah, seluruh malaikat akan turut mencintai. Rebutlah cinta Allah dengan terus beramal soleh, yakin dari sumber al-quran dan sunnah, tanpa ragu2 - larangan Allah , tinggalkan tanpa menyesal, tinggalkan demi Allah taala. Semoga nama-nama kita popular di sisi Allah dan para penghuni langit , malaikat akan mengkhabarkan pada penghuni langit dan penghuni dunia.

4) Allah akan tutup keaiban kita, kepada yang menyahut seruan untuk hadir majlis zikrullah. Tiada kain yang mampu menutup keaiban kita, tanpa keizinan Allah taala. Kita katakan kepada Allah, kita berlindung dengan Allah dari kejahahatan/keburukan amalan, Allah sahajalah yang mampu mengampunkan dosa dengan taubatan nasuha.

3 trilogi yang menjadi hak taubat yang dilakukan :

a) Menyesal dengan rasa kepedihan hati, bukan sahaja menyesal dengan kata2, tapi dengan hati merasa sakit dengan kesalahan yang dilakukan hingga menitis air mata penyesalan ketika memohon taubat terutamanya di malam hari yang sunyi.

b) berhenti kepada kesilapan yang akan dilakukan , amalan yang sedang dilakukan . Tidak bertangguh , tidak sayang dengan amalan buruk yang dimurkai Allah.

c) bertekad tidak akan mengulangi kerana kita tahu kemurkaan Allah akan menimpa kita semula.

Semua yang ada disekeliling kita  membantu kita menjadi hamba Allah yang ikhlas. Sejauh mana kita berinteraksi dengan alam dan ayat2 Allah dan hadis2 Rasulullah yang dibaca kepada kita.Bagaimanakah untuk berinteraksi dengan alam, apabila membaca al-quran. Melihat kebesaran /penciptaan Allah yang cukup indah , seolah alam ini berkata-kata dengan kita , seluruh pokok2 dan alam berzikir kepada Allah.
Sahabat2 yang rapat dengan Rasulullah, bila dibacakan ayat2 Allah : Saidina Abu Bakar, pada dirinya sendiri berkata, ‘Alangkah indahnya menjadi seekor burung , diakhirat kelak tidak akan dipertanggungjawabkan’. Apa yang lahir dan tersembunyi akan tersembunyi dari Allah dan Allah akan perlihatkan. Apabila kita menutup keaiban orang lain, Allah akan tutup aib kita. Allah sangat dekat dari urat leher kita sendiri, untuk sedarkan orang dalam kelalaian/kesesatan.

Tilawah dan Tadabbur : Ar-Rahman: 1-25

Kalau kita lihat ayat Allah dalam surah ar-rahman. Setiap kali baca, lihat maknanya. Lihat suruhan Allah yang mana belum dilaksanakan dan lihat larangan mana yang belum ditinggalkan. Tinggalkan secara spontan sebagai tanda ketaatan, tinggalkan dengan hati yang redha. Dan  suruhan Allah lakukan tanpa soal.

Bila kita dengar ayat Allah itu  dan lihat makna2, cukup indah! Allah berkata-kata dengan kita dengan al-quran. Roh yang diberikan kepada para Anbiya memberi kesan kepada kita bila baca dengan penuh penghayatan. Mulakan kehidpan dengan al-quran, dan buku catatan amalan dibuka dengan solat subuh. Maka apabila solat subuh, untuk mendapat keredhaan Allah, utk berada dalam suasana redha Allah yang memberi motivasi yang kuat, untuk survive dengan kuat dari solat subuh, mohon kepada Allah agar dapat bangun awal dan solat berjemaah.

Apabila dapat mulakan dengan amalan yang banyak, akan rasa terpandu oleh Allah. Untuk mendapat payung/lembayung rahmat ketika kengerian hari kiamat: terminal yang ke-10 terminal penyucian dosa sebelum masuk syurga Allah. Bangkit solat subuh berjemaah di surau /masjid, Allah akan bookingkan syurga untuk kita. Para isteri /atau siapa sahaja yang membangunkan untuk solat subuh, akan mendapat yang sama.

Bila Allah beri naungan yang sama, kita dapat menumpang sekali. Antara 7 golongan yang dinaungi adalah lelaki yang menjadi kaki masjid /rajin ke masjid. Apabila kita solat subuh berjemaah, disambung dengan tilawah, kita sudah mulakan langkah yang baik. Bila kita keluar rumah sahaja, malaikat yang memegang bendera keimanan dan ketakwaan akan mengiringi kita. Di mana sahaja kita duduk dalam rumah terdapat suasana yang tidak indah, maka azankan dan iqamahkan agar syaitan akan lari.

Ketika tilawah al-quran, doa agar Allah keluarkan sifat2 buruk/penghuni dalam rumah keluar dari hati kita, alirkan kepada bakal pasangan/ keluarga /seluruh keturunan, didalam pandangan rahmat Allah. Minta juga pada Allah agar keluarkan syaitan dari rumah. Sucikan diri, bersihkan hati dari titik2 hitam, yang memberi kesan kepada hati dan cahaya tidak dapat masuk, agar dapat kita bantu membersihkan jiwa, insyaAllah akan lihat syurga. Lihat Allah. Lihat alam seperti alam berkata pada kita.

Seperti dalam surah Ar-Rahman, Allah maha Pemurah. Kepada orang kafir dan orang beriman juga diberi. Allah yang maha pengasih yang mengajarkan al-quran dengan perantaraan para anbiya. Yang mencipta manusia dan mengajar manusia berbicara, mendidik anak2, mentarbiah cucu. Tidak akan rasa tergamak atau tersampai hati untuk tidak mengatakan satu pun yang memperkenalkan kepada Allah. Anak-anak itu amat suci.

Anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah, akan ditanya kedua ibu bapa. Satu hari kita akan jadi ibu bapa. Maka adakah yang melahirkan anak2 yang mungkar kepada Allah? atau yang cintai Allah dan Rasulullah dari segala-galanya?

Mimpikan diri kita kepada Allah, dihadapan Allah bagaimana? Siapakah golongan2 yang Allah berikan nikmat? Contoh : Allah yang maha pengasih yang mengajarkan/ faham al-quran (Ar-rahman: 2). Kita boleh bacakan al-quran, nur dihati untuk membaca, dengan keizinan Allah taala.

Orang yang belajar al-quran itu yang tergagap-gagap, dari yang lancar tapi bongkak adalah lebih baik di mata Allah.

Dalam kisah Bilal bin Rabah iaitu seorang hamba. Abu bakr yang membeli dia. Pelat apabila sebut Allah. Bila Rasulullah menyuruh azan di bukit, azan itu didengar sampai ke penghuni langit. Ia merupakan syariat azan yang pertama. Pada suatu hari, sahabat lain hendak azan, tetapi azan itu tidak sampai. Walaupun sahabat tersebut tidak kata azan bilal tidak sedap, tetapi ada perasaan rasa suaranya lebih sedap dari bilal, maka Azan itu tidak sampai. Amalan yang ikhlas sahaja yang akan sampai kepada Allah.

Apabila sebut ikhlas : Hanya kepada Allah.

Allah menciptakan manusia pandai berbicara (Ar-Rahman: 4). Bila kita rasa : Kita pandai cakap, kita lebih hebat dari orang lain, ingat Allah yang mengajar/memandu akan yang akan dibicarakan atau didiamkan. Apabila Allah ajarkan sesuatu berbicara, Allah tidak hendak kita berbicara2 sesuatu yang mengunjing orang lain, atau berkata-kata yang sia-sia. Allah yang mengajarkan kita pandai berbicara.

(Ar-rahman: 5-6)
Allah hendak bawa kita dalam keadaan zikrullah. Percakapan kita adakah zikrullah? Atau pemikiran kita? Termasuk dari segi pemikiran, mengingati Allah. Zikrullah bukan pada kata-kata sahajar. Jadi, sebelum berkata-kata, minta redha Allah. Sebelum buat keputusan / berbicara, minta redha Allah. Seluruh alam berzikir kepada Allah.

Dan langit diciptakan Allah dan diciptakan dengan seimbang (Ar-Rahman: 7-12). Allah pesan, jangan rosakkan keseimbangan. Dan tegakkan keseimbangan itu dengan adil.

Manusia yang tidak beriman , tidak senang orang lebih senang sedikit dari kita.
5 musuh para da'ie :
1) Mukmin yang dengki. Sebagai orang yang beriman, tidak takut kepada sesiapa selain Allah, yang maha kuasa, Allah nak tengok orang yang beriman bagaimana pertarungkan darah untuk Allah Taala.
2) Syaitan yang menyesatkan.
3) orang kafir yang memerangi
4) munafik yang memutar belitkan
5) nafsu yang memberansangkan. Nafsu yang mengajak kepada kemungkaran, yang menarik dari berbuat kebaikan.

Satu dalam diri, Empat diluar serang kita.  Berpegang kepada Allah taala, kuatkan diri, membina diri dengan cinta kasih kepada Allah taala. Jangan kacau keseimbangan yang Allah ciptakan, Allah hendak memberikan kemudahan kepada mahluk Nya.

Al-quran Allah berikan dengan kasih Nya. Allah berikan kita pndai berbicara : matahari dan bulan , makanan dari tumbuhan2, hujan , buah-buahan , bunga2 yang mempunyai keharuman.

(Ar-Rahman: 13-15)
Mana nikmat yang didustakan/ yang tidak disyukuri?
Kedoktoran : satu bidang yang cukup hebat. Melihat kebesaran Allah dari dalam diri kita sendiri. Allah beritahu juga penciptaan jin dari api. Tetapi ada yang ingkar tak mahu sujud kepada nabi Adam, dan dikeluarkan dari syurga. Yang dahulunya menjadi ketua di syurga, enggan sujud dan tidak mendapat nikmat dan keampunan. Dalam ayat ini, Allah tanya balik, sejauh mana kita bersyukur dalam penciptaan kita yang serba lengkap/indah yang diciptakan sebaik-baik kejadian?

(Ar-rahman: 16-17)
Kalau kita tengok, bila jadi pusingan musim panas kepada musim sejuk: bagaimana kita nikmati? atau dengan keluhan? Tidak ada siapa yang dapat mengubah bila Allah hendak datangkan musim sejuk atau musim panas. Menimbulkan rasa keinsafan. Tetapi kalau rasa degil sangat, pergi bumi Allah yang ada 4 musim, dan rasa kebesaran Allah. Di mana salji tu putih , tapi ramai sangat hati yang kotor.

(Ar-rahman: 18-22)
Air yang payau /masin. Ada ikan air masin, ikan air tawar dan perjumpaan di antaranya. Dan mutiara dalam laut datang dari Allah. Allah sediakan dan kurniaan Allah taala. Maka nikmat Allah yang mana kita dustakan? Dengan mutiara akan menjadi kaya. Apabila kaya, tindas orang yang miskin.

(Ar-rahman: 23-25)
Siapa yang memberikan suasana fizik yang suasana kapal boleh terapung? Suasana untuk berfikir tentang kebesaran Allah. Titanic: Orang takbur kepada Allah. Berlakunya kemurkaan Allah taala, bila dilambung ombak mereka akan sebut Allah taala. Lihat dari segi asal, mereka merasa kehebatan/ canggih, dan Allah hendak tarik agar mereka tidak sesat. Mereka merasa teknologi / penciptaan kapal yang hebat sedangkan manusia pertama yang membina kapal adalah Anbiya kita: Nabi Nuh.

Surah ini mengajar kita….
1) Sekiranya Allah beri segalanya kepada kita, adakah kita bersyukur?

2) Cinta Allah pada kita. Boleh sahaja sekiranya Allah ingin berikan kita perkara buruk segalanya. Tapi Allah beri kita perkara yang baik, suasana yang baik, ibubapa yang baik, agar kita sentiasa diberi ruang untuk mengenal cinta Allah pada kita. Sebagai tanda cinta dan kasih pada kita.


Tawakal kepada Allah

Tawakal dari Allah, yang Allah ajarkan kepada para nabi. Dalam peperangan, Rasulullah duduk disebuah pohon, dan lelaki kafir mengacukan pedang kita Rasulullah., dan ditanya siapakah yang akan menyelamatkan kamu kepada Rasulullah, Rasulullah menjawab – Allah. Dan pedang terlepas dari tangan, dan Rasulullah acukan kembali, dan tanya kan kembali siapakah yang akan menyelamatkan kamu?  Dan adakah kamu akan mengaku Allah adalah Tuhanmu? Pemuda tersebut menjawab – tidak. Tetapi nabi tidak membunuh kerana bukan suasana peperangan ketika itu. Nabi melepaskan pemuda tersebut. Itulah kisah ketawakalan Rasulullah.

Kisah lain: Nabi yunus a.s., melarikan diri dari umatnya dan putus asa, menghadapi umatnya yang tidak mahu dengar. Dan dia naik ke sebuah kapal, diundi 3 kali, dan jatuh kepada baginda. Allah telah turunkan syariat pada waktu itu. Pada masa itu, bila nabi Yunus naik: kapal bergoncang dilanda oleh ombak, kapten kapal mengatakan ada orang yang didalam kapal melakukan dosa. Ketua kapal itu tidak tahu akan kesalahan yang dilakukan oleh nabi Yunus. Nabi Yunus itu mengaku akan kesalahannya dan bersetuju untuk terjun dari kapal. Tetapi kapten kapal mengatakan mana mungkin seorang nabi melakukan kesalahan. Maka, undian terus dibuat tiga kali.

Sekiranya dalam dakwah, kita tak boleh putus asa. Hidayah dari Allah. Sebagai da'ie tak boleh putus asa. Mohon kepada Allah diberi kekuatan. Kemudian nabi dicampak , Allah utuskan paus : untuk telan nabi yunus dan diberi arahan oleh Allah dan jangan makan nabi yunus. Doa nabi yunus, “Tiada tuhan yang layak disembah, sesungguhnya aku termasuk orang2 yang zalim”,  dan Allah suruh ikan paus muntahkan/keluarkan nabi yunus dari perut ikan tersebut.

Sekiranya kita lakukan kesilapan, mohon agar Allah ampunkan sepertimana Allah ampunkan nabi yunus. Nabi yunus tidak give up; Nabi yakin Allah akan selamatkan dia. Ketawakalan nabi yunus kepada Allah cukup kuat. Bertaubat la kepada Allah, tidak akan ada yang mencelakakan kita, semua urusan /kebaikan di tangan Allah. Allah yang maha memelihara alam semesta.

Kisah para Tabii: Ahli ibadah yang zuhud dan beribadah dengan kusyuk. Yang tidak pernah ketawa selama 20 thn, tapi pada hari kematian anaknya, dia tersenyum. Ini adalah kerana sesuatu yang Allah mencintaiNya, aku pun mencintai Nya. Seorang ayah, bila Allah tarik anak beliau, dia tersenyum. Begitu juga ibu bapa kita, suami/isteri kita, bila kehadiran suami/isteri pemberian Allah. Allah akan ambil mereka juga, kerana cinta Allah. Ia merupakan pemberian yang terbaik dari Allah. Melihat dari suasana begitu, Allah akan bantu kita.  

Dan banyak lagi kisah ketawakalan para Anbiya di dalam Al-Quran dan hadis nabi 

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment