Thursday, October 4, 2012

Method Dakwah Rasul



KULIAH BM FASA 1 : KULIAH FAMILY DUAT BLUEPRINT
03 OKTOBER 2012

MUQADDIMAH
                Bersyukur kepada Allah  kerana masih diberi peluang untuk bernafas , untuk memberi peluang membaiki diri , menampung lubang2 dengan cara yang mampu dilaksanakan , pelaksanaan tanggungjawab , sentiasa berdoa, agar kita diberi bantuan .
              
                 Memelihara Allah dan Allah akan memelihara kita , Allah memberi satu suasana. Allah hendak kita dalam suasana ketaatan ...  kita mudah lalai. Apabila dapat rasa satu rasa hubungan yang intim dengan Allah,  tidak akan berlengah dan putus asa.
            
                 Allah perlihatkan amalan yang baik atau yang buruk , secara terang-terangan atau sembunyi-sembunyi. Kepada orang yang ingkar , Allah beri dengan cara yang keras. Allah suruh kita baca kuat2 agar semua orang dengar. Allah hendak kita perdengarkan  satu kemaluan yang besar. Jaga keaiban orang lain , Allah akan jaga keaiban kita.
             
 Penyucian tahap pertama dalam 11 terminal : taubat
         
                Kesalahan yang dilakukan apabila lakukan taubat , Allah akan tutup kesilapan2 yang dilakukan kelak dan kepada kesilapan yang dilakukan tidak akan termansuh tanpa taubat. Dosa2 kecil akan terhapus dengan wudhuk. Melakukan taubat secara specific sekiranya melakukan dosa , tapi tidak melakukan solat taubat , dosa tidak akan terhapus. Teruskan untuk bertaubat kepada Allah taala.


FAMILY DUAT BLUE PRINT

Dalam surah luqman : 17,  wujudkan suasana dakwah dalam diri dan keluarga. Mungkin kita rasa masih jauh. Persediaan perlu dibuat secara awal.  Apabila bertapak teguh awal , akan hidup dengan roh yang sama.
Comunication skill cara rasulullah mendidik.  31: 12-19

Mohon doa  ttg rezeki ilmu. Keyakinan kita bukan sahaja dengan ilmu ,apabila lihat sahaja ilmu , kita yakin  perlu bukti untuk menambahkan keyakinan . Keyakinan yang sebenarnya

Allah rakamkan ttg luqmanul hakim. Ada setengah mengatakan luqman ini nabi ,ada mengatakan dia ini orang yang soleh . tatapan  termaktub, dia ini qudwah untuk mendidik anak2 dengan Berjaya.

Contohi la luqmanul hakim. Kebaikan allah rakamkan dan kehinaan juga Allah rakamkan . Kisah abu lahab yang selalu menyakiti rasulullah , rasulullah mahu mengajak untuk beriman. Dalam dakwah jgn ambil upah. Islam, Allah beri free of charge. Jgn mengharapkan ganjaran dengan dakwah yang dilakukan

KISAH LUQMAN MENTARBIYAH ANAK-ANAK

Solat mencegah dari melakukan kekejian dan mungkar . 31 : 17. Mmencapai hawatul iman mempunyai hubungan yang intim dengan Allah.  Kita rasa orang lain dalam kegelapan dan mahu orang lain juga mendapat cahaya. Kumpulan yang dalam kegelapan  yang perlu dibimbing kepada cahaya. Mmengajak kepada maaruf dan mencegah yang mungkar , akan berlakunya pertembungan.

Luqman menasihati agar  bersabar dengan apa yang berlaku kepada kamu.Apabila ada ujian kena sabar. Dalam kehidupan kita sebagai individu dan anak2 yang bakal dilahirkan kuatkan ikatan dengan Allah. Berterima kasih dengan Allah.  Dua step yang terakhir , laksanakan shalat , amal maaruf nahi mungkar , dan bersabar.

Apa yang diajarkan oleh ibu bapa akan disampaikan kepada kawan agar anak2 menjadi duta islam. Agar ia memahami hidup , knp diciptakan dan memahami tanggungjawab. Kemanisan islam yang dirasa , mahu orang lain juga rasa.

Mahu tumbuh dari diri anak2 roh dakwah dan daie agar hidup dalam diri anak2. Mahu anak2 yang dilahirkan berani dalam kebenaran . Hamba yang sujud dan tersungkur , bangkit malam tahajud. Siang hari bagaikan singa. Melihat kuliah2 dalam konteks akhirat dan manusia yang tidak dikongkong hawa nafsu.

Melihat dari kaca mata akhirat, tajarud ialah telanjang diri dari prinsipal2 dunia. Tergadai akhirat , terlupa dengan zikrullah , dakwah , tarbiah, sebagai abid allah yang sempurna  dan bertakwa . Kuliah2 pelajaran  ialah tempat zikrullah yang dipelajari antara ilmu Allah.

Peranan ibu bapa, luqman , guru yang pertama. Ketika disekolah , murabi atau murabiah  ialah guru yang mendekati anak2 dengan rasa tanggungjawab untuk mendidik anak2 dengan roh tarbiah  dan untuk menegakkan kalimah tauhid. pencetak tentara kebenara, pencetak penyeru2 islam , tanpa rasa takut kecuali kepada allah. Apabila anak2 disediakan dengan roh jihad , roh menyampaikan dakwah , membawa petunjuk dan menyelamatkan manusia, masukkan konsep dakwah.

Memberi kefahaman , comunication skill , mewujudkan suasana sejak kecil skill kreativiti. memberikan suasana. Kena yakin dari kecil  diwujudkan suasana dakwah. Mengisi waktu sesuatu yang bermanafaat untuk masyarakat, waktu ni kena jg ; 0 -6 tahun


Membentuk prinsip hidup. Persediaan membentuk anak2 menjadi juru dakwah

  •  kejiwaan


·         merasakan realiti kepahitan umat islam hari ini,keruntuhan political dan social
·         siapkan dengan iman dan izzah untuk mempertahankan ad-din
·          kehebatan para ,anbiya,rasul , para sahabat, ketengahkan apbila dah biasa mendapat suasana

  •             membuat perumpamaan

·         menjadi guru yang pertama
·         untuk hilang keputus asaan, jgn merasa putus asa
·         bekerja , berkorban dan tabah
·         menampak pahala yang besar kepada orang yang menyeru orang kepada allah , ali imran : 110
·          buat sesuatu untuk melayakkan menjadi umat yang terbaik

pokok2 yang harus diikuti. bukan menyampaikan dengan semborono  atau mata pedang , dasar2 ilmu dakwah hingga dapat menawan hati.Tiada alasan untuk menolak.  merasa terkesan dalam dakwah yang disampaikan , bangkit tahajud , agar perkataan didengar dan menyentuh
Perbedaan : apakah sama dengan orang yang tahu dan tidak? Allah sangat murka kepada orang yang menyeru tapi tidak buat. Yakini kebenaran dan laksanakan merasa hawalatul iman. Dakwah takyah paksa2
Yang pertama perlu ada ilmu dan perbuatan selari dengan ucapan. Ilmu yang berkat, ilmu yang diamalkan dan dapat disampaikan.

  • .           mencegah kemungkaran

              -   upaya merubah kemungkaran dengan peringkat , berhikmah dan bersabor. 
                         -  3 step dakwah , hikmah dengan hikmah , mulakan dengan nasihat yang baik 
  •          bersikap lemah lembut

                                  
method untuk berdakwah yang rasulullah tunjuk ialah bersoal jawab. 


Soal jawab yang    dapat memberikan kesedaran.  hebatnya rasulullah mendidik para  sahabat. Dari segi  orang ni hendak buat jahat , bagaimana cara rasulullah menangani .

Apa yang rasulullah adalah yang terbaik. Rasulullah didatangi dengan seorang pemuda  dan meminta izin berzina . Hikmah rasulullah untuk menawan hati pemuda tersebut menjadikan satu suasana yang berbeza. Apabila minta izin untuk berzina , orang sekeliling memaki pemuda tersebut. Rasulullah dekati dan duduk bersamanya , dan bertanya kepada pemuda tersebut .
“apakah zina ini kamu ingin terjadi kepada ibu mu? “ – tidak
“apakah zina ini kamu ingin terjadi kepada adik perempuan mu?” –tidak

Rasulullah bertanya kepada pemuda tersebut untuk menambahkan kebencian dia kepada zina.

contoh ke2 ,  rasulullah berdiri dan menyeru kepada jihad , menambahkan keyakinan dan terjadi pertanyaan, terbunuh dengan dalam keadaan sabar dan mengharapkan ganjaran dari Allah dan terus mara serta tidak mundur .
semua lepas kecuali dari dosa berhutang. infect banyak benda. Rasulullah ulang soalan dan tambah sedikit . keengganan melunaskan hutang.

contoh ke 3 : kehebatan rasulullah ialah kaedah soalan lain , jawapan lain.
Yang pertama : memberikan dialog. Singkap kembali sekiranya ia berlaku kepada dia (pemuda tersebut). Yang ke dua dalam keadaan hikmah : nabi diajukan pertanyaan ttg hari kiamat.  aware agar dia yg bertanya soalan bertambah bersedia , rasulullah bertanya ttg persediaan , pendedahan agar orang itu lebih bersedia. teknik berhikmah, kemukakan perkara yang lebih penting.

Apabila rasulullah ditanya ttg orang yang muflis , mereka yang rugi apabila berhadapan dengan Allah kelak. mengubah minda ummah,berfikiran diluar kotak. Rasulullah memberi penerangan. Dimensi pemikiran yang baru , menarik minat kepada pengajaran . Contoh yang digunakan : contoh yang menarik minat , benda yang sama. Cara rasulullah melewatkan jawapan. Orang badawi bertanya ketika rasulullah sedang memberi pengucapan. Rasulullah jawab mengikut tahap orang dihadapannya.

Tanpa perkataan pun boleh menarik orang masuk islam , cara tindakan rasulullah berdakwah kepada ummah.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       


No comments:

Post a Comment