Wednesday, November 28, 2012

taubat Malik bin Dinar

Kuliah Blueprint Family Duat dan Ketaqwaan Jundi,
21 November 2012,

Bismillah.

MUQADDIMAH

     Apabila kita sedar suasana ini, kita tidak akan rasa senang dan puas hati sekiranya kita tidak sambut seruan utk beriman kepada Allah. kita akan merasakan diri kita sebagai orang paling rugi apabila kita menolak seruan keimanan kepada Allah. apabila kita menolak seuan keimanan, bermakna kita menolak seruan Allah serta menjadikan kita jauh daripada Allah.
   
       Allah utuskan mereka yg menyeru kepada keimanan dalam bentuk ibu bapa kita, suami isteri kita, teman sekuliah kita etc, mereka itu adalah utusan Allah. dalam ramai-ramai orang diluar sana, Allah utuskan mereka kepada kita. semua ini susunan Allah dan Allah kehendak perkara itu berlaku. kadanag2 Allah tak beri apa yg kita mahu kerana Allah tidak mahu dengan pemberian itu kita menjadi jauh drpd Allah. bergembiralah. Susunan Allah semuanya ada hikmahnya.

       Apabila kita sedar siapa kita di muka bumi Allah ini, kita akan menelanjangkan ( tajarrud) diri kita drpd perkara-perkara yang boleh menyelewengkan kita. itulah kesan daripada kita menyahut seruan beriman kepada Allah. apabila kita mendapat rahmat drpd Allah, kita dapat merasakan kesempurnaan iman dan kesenangan yg hakiki.
 
         Dan apabila kita menyahut seruan Allah dalam majlis zikrullah, Allah akan berikan kita rahmat. Allah utus rahmatNya melalui laporan malaikat yg mencatat nama kita. Allah tidak perlukan malaikut pn utk mencatat kerana Allah Maha Mengetahui. lantas, Allah beri tugasan kepada malaikat utk mencari mereka yang berada dlm majlis zikrullah. dalam majlis zikrullah terdapat 3 perkara yg berlaku :

  1. mendapat rahmat Allah
  2. mendapat sakinah
  3. diselubungi malaikat


        Kita membina individu muslim utk capai ustaziyatul alam dimana kita harus melalui 7 tangga itu dengan berbekalkan al-quran dan sunnah. apabila kita berpegang pada Allah,  kita akan bercinta dengan Allah. apabila kita melakukan amalan sunat dengan penuh keikhlasan disamping amalan fardhu utk kita mendapat kecintaan Allah. bagaimana kita nk tahu Allah menerima cinta kita ialah apabila kita merindui melakukan perkara sunnat.

       Family Duat Blue print mengajar kita utk membina baitul muslim iaitu tangga kedua. tangga yang akan membawa kita hingga tangga ke tujuh. apabila berkumpul dua individu, terujinya hendak membina sebuah keluarga. dalam surah furqan, ayat 74 mengajar kita 3 ketamadunan :

  1. kapasiti diri
  2. tamadun sosial dan kekeluargaan
  3. tamadun kemasyarakatan
    Sepanjang pengisian Kuliah BM ini, jgnlah kita lakukan perkara haram agar Allah tidak menarik sakinah. Sebelum kita join kuliah BM ini, mungkin kita ada melakukan dosa. mohon doa pada Allah dengan kita hadiri kuliah ini, Allah ampunkan dosa kita. Dengan kita 'behave' ketika 2 jam dalam kuliah ini, Allah akan tutup kesalahan kita dan ampunkan dosa kita walaupun kita datang mendengar kuliah ini dalam keadaan penuh dosa. walaupun kita datang dalam keadaan dosa namun dengan keikhlasan kita mendengar kuliah ini, Allah akan memberi rahmat dan pahala kepada kita.

       Malaikat akan present nama-nama yang ada dalam kuliah ini kepada Allah dan Allah akan sebut nama-nama ini kepada penghuni langit. nama kita akan jadi popular di depan Allah dan kepada penduduk di langit. apabila kita popular di depan Allah, Allah akan mencintai kita. Allah akan khabarkan pada jibril ttg insan yg Allah cinta itu, jibril sampaikan perkhabaran itu kepada penghuni langit, dan seterusnya penghuni langit sampaikan kepada penghuni bumi.

        Apabila disebut nama kita dan orang rasa menyampah, jangan salahkan orang itu. kita ingat, relate terus diri kita dengan Allah. Apabila manusia lain membenci kita, indicators Allah membenci kita. bayangkan yg menciptakan kita dah benci kepada kita. kalau nama kita disebut sebab keburukkan, taubatlah banyak2. minta ampun kepada Allah. jangan kita salahkan orang yg menghina kita. Allah yang utuskan orang itu kepada kita utk kita sedar, siapa diri kita. apabila Allah melaknat kita, kita akan dibenci manusia.


TILAWAH AL-A'RAF : 35 - 43

     
        Ayat Allah cukup cantik. Allah memberitahu kepada kita dalam ayat 35, Allah menyatakan ciri-ciri orang yg beriman dan bertaqwa kepada Allah. siapkan lah diri sebelum terlambat. kirimkan roh perjuangan kepada saudara-saudara kita yang sedang ditindas oleh musuh. Keadaan di bumi palestin banyak bergantung kepada keimanan umat islam di luar palestin. andai umat islam diluar palestin kuat, itu tanda umat islam kuat di palestin. andai keimanan umat islam diluar palestin lemah, umat Palestin yg mendapt percikkan bencana tersebut. apabila keimanan dan ketaqwaan umat islam diluar palestin kuat, ianya memberi roh perjuangan yg kuat dan kental kepada orang Palestin.

          Bumi Palestin ialah bumi yg penuh barakah. Kuatkan roh jihad kita kepada Allah dalam ape bentuk sekali pn. Kepada yang lebih dekat di bumi palestin, lebih kuat barakah nya. tanah air yg perlu kita cintai

  1. mekkah
  2. madinah
  3. Palestin
  4. tanah air kita
      Kuatkan hubungan kita dgn Allah, tahajjud kita, dekatkan kita dengan al-quran. Bumi Palestin cuba melahirkan seberapa ramai hafiz dan hafizah. kebanyakkan pejuang mereka adalah hafiz dan hafizah. orang yang kufur dan jahat serta mendustakan ayat2 Allah, ketika di dunia mereka bersatu utk jatuhkan orang lain tetapi di neraka mereka saling menyalahkan. bayangkan dalam keadaan tuduh- menuduh di hadapan Allah. mereka melaknat sesama mereka dan berdoa agar Allah timpakan bala yg lebih teruk kepada mereka.

       Memang orang beriman di dunia ini banyak benda tak dapat buat nak-nak bagi mereka yang berjalan dalam jalan dakwah dan tarbiyah. namun kita buat ini demi mendekatkan diri kepada Allah. tapi, Allah takkan bebankan kita dengan perkara yg kita tak mampu buat. walaupun kerja ini susah, ini adalah kerja Allah. Allah nk bagi syurga kepada kita. orang yg mejadi ahli syurga ini tiada dendam. penghuni syurga yg sebenar tiada dosa. mereka yg ada dosa, perlu melalui terminal-terminal penyucian diri. calon ahli syurga tidak ada perasaan dendam.

       Wanita lebih mudah menarik suami, ayah, saudara lelaki dan anak lelaki ke neraka dengan cepat. yang perempan, jadilah kunci yang membuka pinta syurga. tanamkan dalam diri kita, kita adalah penyambut tetamu syurga ibu bapa, suami kita, anak2 kita dan seluruh ummah. masukkan dalam family duat blue print.

terminal penyucian pertama ialah taubat.

KISAH MALIK BIN DINAR

        Siapa Malik bin Dinar? Ia seorang Tabi'in dan yang tekenal darinya ia selalu menangis sepanjang malam sambil berkata, " Ya Rabbku, Kau sendriliah yang tahu penghuni surga dari peghuni neraka, lalu aku masuk yang mana? Ya Allah, jadikanlah aku dari penghuni surga, dan jangan Kau jadikan aku dari penghuni neraka."

        Perhatikanlah ibadahnya! Inilah Malik bin Dinar. Tapi ia di awal hidupnya tidak memiliki ketakwaan seperti ini. Ia berkata, " Aku memulai hidupku dengan sia-sia, banyak minum dan banyak berbuat maksiat. Aku berbuat zalim pada manusia, aku makan hak orang lain, aku memakan riba, aku memukul manusia, aku melakukan kezaliman. Tiada maksiat yang tidak kulakukan. Aku sangat fajir, sehingga manusia menjauhiku."

        Apakah Malik bin Dinar seperti itu? Ya, dulu is seperti itu. Lalu ia beerkata, " Tapi di suatu hari, aku ingin menikah dan memiliki anak. Maka aku pn menikah dan isteriku melahirkan anak yang ku beri nama Fatimah, Aku sangat mencintainya. Setiap kali Fatimah bertambah besar, imanku pun bertambah dan maksiatku berkurang. Mungkin Fatimah tahu aku memegang botol khamr, lalu ia mendekat padaku, sehingga aku menjauhkan botol darinya, sedang ia baru berusia dua tahun. Seakan Alla menjadikan ia melakukan it. Setiap kali Fatimah bertambah besear, imanku pun bertambah. Dan semakin aku selangkah lebih dekat dengan Allah, maka aku sedikit demi sedikit semakin jauh dari maksiat, hingga usia Fatimah genap 3 tahun.

       "Ketika usianya tiga tahun, ia mati...". "Maka hidupku berubah menjadi lebih buruk dari yg dahulu. Aku belum memiliki kesabaran orang  yg beriman yg menguatkanku menerima bala'. sehingga syaitan mempermainkanku. Sampai datang suatu hari, maka ia berkata " Mabuklah kau yang mana kau belum pernah mabuk seperti itu sebelumnya..." Maka aku pn ingin mabuk, aku ingin minum Khamr, sehingga aku minum sepanjang malam.

          Lalu aku bermimpi yang menembus kesadaranku. Aku bermimpi melihat diriku pada hari kiamat. Ketika matahari menjadi gelap, lautan berubah menjadi api, bumi bergoncang dan manusia berkumpul di hari kiamat, manusia berbondong-bondong, aku bersama manusia mendengar ada yang menyeru, " Fulan bin Fulan kemarilah menghadap pada Yang Maha Memaksa"

          "Aku lihat wajah Fulan bin Fulan itu berubah menjadi hitam kerana ketakutan. Sehingga aku mendengar si penyeru itu memanggil Malik bin Dinar. Manusia di sekelilingku hilang, seakan tidak ada orang di bumi Mahsyar itu. Lalu aku melihat ular besar lagi ganas beralan ke arahku sambil membuka mulutnya. Aku pn lari ketakutan, hingga aku menemukan laki-laki tualagi lemah dan aku berkata, " Tolonglah aku dari ular itu." Ia berkata, " Anakku, aku lemah, aku tidak bisamenolongmu, tetapi larilah ke arah ini mungkin kau akan selamat."

          " Aku pn lari ke arah ag ia tunjukkan. Ular berada di belakangku, dan di depanku neraka, Maka aku pun berkata, " Apakah aku akan lari dari ular dan jatuh ke neraka?" Aku pn segera kembali lari dan ular semakin mendekat, aku kembali pada laki-laki lemah itu sambil berkata, " Selamatkan aku, tolonglah aku." Ia pun menanis kasihan pada keadaanku, lalu berkata, "Aku lemah seperti yang kau lhat, aku tidak mampu melakukan apa=apa tetapi larilah ke gunung itu mungkinkau akan selamat."

          "Aku pun lari ke guunung dan ular akan menyambarku. Lalu aku lihat di puncak gunung itu anak-anak kecil, mereka berteriak, " Wahai Fatimah, temuilah bapakmu, temuilah bapakmu!."

          "Aku pun tahu kalau itu anakku. Aku senang anakku yang mati di usia tiga tahun menolongku, mengambil tanganku dan mengusir ular itu dgn tangan kirinya, sedang aku seperti mayat kerana takut. Lalu aku pun duduk di kamarku seperti aku duduk di dunia, dan ia berkata, "Wahai Bapakku," Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yg beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah" - Al-Hadid : 16-

           "Aku bertanya, " Wahai anakku, beritahulah padaku tentang ular itu!". Ia menjawab, " Itu adalah amalmu yang buruk, kau bear-besarkan dan kembangkan, sehingga hamprir ia memakanmu. Bukankah kau tahu, wahai bapakku, bahawa amal di dunia akan berbuah memiliki jasad di hari kiamat?."

           Aku bertanya lagi, "Dan laki-laki lemah itu?". ia menjawab, " Itu amal solihmu,. Kau lemahkan dia, sehingga ia menangis melihat keadaanmu, dan ia tidak mampu melakukan sesuatu. Sekiranya kau tidak melahirkan aku, dan aku mati ketika masih kecil entu tidak ada yang bermanfaat bagimu."

        "Aku pn terbangun dari tidurku sambil berteriak, "Telah datang, wahai tuhanku,...telah datang, wahai Tuhanku,, "Belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingati Allah..".

      "Aku pun mandi dan keluar untuk solat subuh, aku ingin taubat, kembali pada Allah."
 
      Ia bercerita lagi, "Ketika aku masuk masjid, sang imam sedang membaca surah Al-Hadid : 16"

      Malik pun bertaubat hingga ia terkenal setiap hari duduk di depan masjid sambil berkata, "Wahai hamba yg bermaksiat, kembalila pada majikanmu. Wahai hamba yg lalai, kembalilah pada majikanmu. Wahai hamba yg lari, kembalilah pada majikanmu, majikanmu menyerumu setiap malam dan siang hari sambil berkata,
"Siapa yg mendekat padaku sejengkal, maka Aku akan mendekat padanya sehasta, lalu siapa yg mendekat pada-Ku sehasta, maka Aku akan mendekat padanya satu depa, dan siapa mendekat pada-Ku sambil berjalan, maka Aku akan mendekat pada-Nya sambil berlari kecil," - HR Bukhari dan Muslim-



        

No comments:

Post a Comment